Dag 09: Laatste Fietsdag - Finish in Chiang Mai

5 november 2023 - Chiang Mai, Thailand

Wederom heerlijk geslapen. Ik werd wakker van Jeroen die de samenvatting van de Sprintrace F1 aan het kijken was. Op ons gemak de tassen gepakt en gedoucht en toen ontbijtje. Ik koos dit keer voor Yoghurt met vers fruit. Precies de lekkerste, Watermelon, Dragon fruit & Papaya.

Laatste etappe stond op het programma en wat we nog wisten van vorige jaar, erg bergachtig. Vorig jaar reden we hem anders. De routes van vorige jaar waren wel iets leukere routes, minder autoweg zeg maar.

Ineens gaf de navigatie aan: over 250 meter de start van een berg van 18%. Colletje van de vierde categorie maar met de juiste versnelling… makkelijk. We kwamen langs een soort Hot Springs die net als vorig jaar dicht was. Maar de berg er omheen die ken ik, of wel. Dat ik deze vorig jaar op een normale fiets omhoog heb gereden . Leve  de elektrische fiets.

We fietsen tussen de 12 en 18 km per uur afhankelijk van de soort weg en of er iets te zien is. En dat is er eigenlijk altijd wel. Een rijstveld, het normale leven. De werkers in het land. Zo zie je ineens een man zitten bij een kleine boom. Die in de weer is met een hakmes. Wat? Waarvoor? Tja, geen Engels versus geen Thais dus wat hij precies aan het doen was…. Een foto dat mag altijd. Het land van de glimlach.

De zon liet zich weer zien en voelen. En zo fietsen we door het landelijke Thailand. Ooit nog een keer? Zeker, bijv van Chiang Mai naar Chiang Rai. We houden wat te dromen.

Veel eerder dan gepland waren we bij Jasmin Hills. De lodge waar we vorig jaar 1 nacht hebben geslapen. De eigenaresse was net als  vorig jaar beetje hyper en helemaal in paniek. Hadden wij een reservering? Nee, we worden hier opgehaald. Gelukkig zei ze. Ze dacht dat ze wat vergeten was. Kunnen we wat eten. Haar man: Tuurlijk. Zij: ja maar heb je wel rijst en heb je wel…. Nou hij had in ieder geval, bier, Schweppes manao en 2 bordjes Rendang net rijst.

We hadden Hans van Chiang Mai Bycicle al gebeld en de Songthaew was onderweg. Fiets ingeladen en terug naar. Chiang Mai waar we meteen naar het zwembad zijn gelopen. Wat een verkoeling.

Rond 18.30 naar de Thapae Sunda Walking Street gelopen. Wat een kraampjes en wat een mensen. Maar jawel, een handgemaakte roze kerstbal met Thailand erop gescoord. De Fred van Leer Kerstballen zijn er niets bij. Hij zit ingepakt dus de foto volgt met kerst. Nog wat andere souvenirs gekocht maar ook die zijn voor onder de kerstboom.

En de heerlijke hapjes mochten niet ontbreken: BBQ beef, enoki met spek, samosa, saté, Thai taco (mij. Favoriet), de noord Thaise worst. Aron Mak Mak.

Met zwerfhond genaamd “ik houd je voor de gek” naar hotel gelopen. Als we hem aankeken was hij zielig. Liep hij langs liep hij op 3 poten. Gaf je geen aandacht, dan liep hij op 4 poten. Het hotel binnen gaan ging hem te ver.

We namen de sleutel in ontvangst en uit buiken op de kamer. Morgen worden we om  8.00 opgehaald voor de rit naar Sukothai.

Groetjes,

Jeroen en Nicole

1. Detische:
    5 november 2023
    Weer een, leuk verslag. Mis alleen het hondje met de 3 poten. Had zo graag een foto gezien.😅😅😅