Dag 10: Via jungle terug naar Luang Prabang

17 oktober 2015 - Luang Prabang, Laos

Dag 10: via de jungle terug naar Luang Prabang

Het was vannacht raar.  Natuurlijk wist ik vannacht minimaal 1 x niet waar ik was. Rond 6 uur waren we wakker van allerlei geluiden. En wakker ? Hadden we wel geslapen dan ? Het ontwaken van het dorp, de hanen die elkaar opvolgde, honden die aan het vechten waren en .... Jawel de fluitjes. Ze hadden het papier eraf gehaald. En de ballon er op gedaan. Dat maakt een leuk geluid als je de ballon weer laat lopen.

Ze hebben daar geen elektriciteit. Dmv een zonnepaneel is er soms 's ochtends een klein beetje elektriciteit. In een huisje wordt dan de TV aangezet en de kinderen kijken door het raam naar wat er ook op staat. Zo nu dan krijg je een glimlach omdat ze je herkennen. Niet zo moeilijk natuurlijk maar sommige zijn verlegen.

Ontbijt was pistoletje en een gebakken ei. Kan heet water voor koffie of thee. Fles water gekocht en onze tanden gepoetst. De douche? We wachten wel tot het hotel.

En we begonnen met lopen. En alles was redelijke vlak dat zowel ik als John zo iets had : oké dit is beter dan gisteren maar we zouden toch ook omhoog gaan voor Ong 50 minuten ? Ik zag er echt tegen op. Het zweet gutst van je lichaam alsof het aan het regen is. Geen spierpijn, maar je lichaam meldt ja je had gisteren ook wat kilometers in de benen. Maar Lee heeft humor : juist kidding it is 15 minutes. Ja, lachen maar het blijft 15 minuten in eigen tempo omhoog. En door de regen van vorige week is het glad, modderig. Maar beiden niet uitgegleden.

Daarna verder in 24 graden maar die luchtvochtigheid...... We kwamen bij een dorpje van 6 huizen. Daar de laatste ballonnen uitgedeeld. Ook hier een succes. En toen beginnen we aan het laatste deel. In principe alleen maar naar beneden maar toch. Door de Mountain Rijst, langs de rijstvelden (natte rijst, deze groeit in het water). Langs hops (daar naken ze bier van), diverse fruitbomen, Casave bomen etc. Alles om op de markt te worden verkocht.

De rivier kwam in zicht en hetzelfde van de trekking ook. Heerlijk om in een bootje te zitten met wind!!!! John en Dan bij de Tad Seh waterval afgezet. Daar waren wij gisteren al geweest dus Lee had een tuk tuk geregeld. En op de boot realiseerde we ons wat we wel niet gelopen hebben. Vanaf opstap de beginpunt was zo'n 30 minuten varen. Lee liet ons de bergen zien waar we zijn geweest, sliepen en opstapte. De conclusie die we gisteren maakte klopt denk wel: tussen de 20 en 25 kilometer gelopen dwars door de bergen. En ondanks de hitte, het harde bed, de benen die volgen hebben we een geweldige trekking achter de rug !!!!

We zouden nu we eerder terug waren nog een fiets huren en de naar de overkant van de Mekong gaan voor de lost tempel. Maar, na de douche, de was en een prima lunch hebben we besloten we te kijken of we de lost tempel in ons dromen kunnen vinden.

Vanavond staat er alleen diner en een voetmassage op het programma en de was op halen. En morgen.... Dan gaan we naar het Boloven Plateau. Om 7.45 vliegen we naar Pakse. Weer een korte nacht .....

Ps. Internet was zo goed dat er paar nieuwe video's opstaan!!!

Reacties :
@ Corina & Pierre en Ria: Het was echt geweldig. Zwaar maar had het niet willen missen
@ Fieke: aftellen !!!!!

Groetjes,
Jeroen en Nicole

1. Marijke:
    17 oktober 2015
    Jeroen en Nicole, wat genieten we van jullie reisverslagen!
    Wat leuk dat de kids zo enthousiast zijn over jullie kado's. En ook heel fijn dat jullie bijna alle dingen kunnen doen en bezichtigen die jullie op je lijstje hadden/hebben staan.
    Wel jammer dat jullie geen stappenteller mee hebben :-) dan weet je zeker wat de afstanden zijn maar nu mag je ook heel trots zijn op de gelopen kilometers. Geniet nog lekker van de mooie dingen om je heen en natuurlijk ook van elkaar.
    Lieve groet van Marijke en Jaap
  2. Hans Groeneweg:
    17 oktober 2015
    Wat een fantastische reis hebben jullie !
    Door het lezen van jullie verhalen ben ik ook
    op vakantie.
    Groeten van hans Gr.
  3. Jaap:
    18 oktober 2015
    Jornic prachtige impressie van jullie jungle tocht. De "smiles" van de kids zijn aandoenlijk en ja de snoepfluitjes zijn altijd een suc6.
  4. Jan:
    19 oktober 2015
    ik ga morgen haring eten op de kruisweg...gaat wel goed lees ik? gr pa