Dag 10 & 11: Op de markt is je euro een kaasje waard!!!

9 september 2020 - Tourtoirac, Frankrijk

De eerste 30 kilometer door de Dordogne is een feit. Gisteren rond half 10 kwam Mike de fietsen afleveren. ‘s Ochtends is het koud en moet het opwarmen maar hoe beter kan je opwarmen door met de fiets naar de bakker in Tourtoirac te fietsen.

Al met al zo’n 3 km heen en 3 km terug. Heen is het voornamelijk naar beneden suizen en terug ben je blij met de e-bike. Klein bakkertje met allerlei lekker dingen. Dus gingen we terug met 1 baquette, 1 gewoon lekker uitziend brood en een platgeslagen croissant met chocolade, amandelen en spijs......... je kan het slechter treffen met een ontbijt.

Vervolgens zijn we de fiets opgestapt en sloegen we rechts af. En zo rij je door heerlijk landschap, heerlijke temperatuur en kleine dorpjes. Soms lijkt de weg redelijk vlak, maar het feit dat je fiets aangeeft dat je zonder te trappen toch zo’n 25 km rijd, betekent dat je hier letterlijk Vals plat tegen komt. Het fietsen is goed te doen. Af en toe een heuvel, maar daar heb je e-bike voor.

Uiteindelijk reden we Tourtoirac weer binnen en hebben we bij Mark op het terras onze dorst gelest. Terug naar huisje en auto in richting Excideuil voor boodschappen en een visvergunning. We waren onderweg al een Mooie visplek tegen gekomen. Hier dien je ook een vivpas te hebben. Goed, A droite en A Gauche snappen we maar de rest van het Frans.... nadat we 3 x langs het dorpspleintje te hebben gelopen besloten we dat de winkel dicht is (lees niet te vinden). Via de supermarkt naar huis en heerlijk tot 19.00 uur bij het zwembad gelegen. Homemade salade met eend en foie gras maakt het een lekker afsluiting van een heerlijke dag.

Alsof ik naar werk moet: Jeroen had de wekker voor de zekerheid gezet. De markt in Périgueux is van 8 tot 13 en is zo’n 3 kwartier rijden. Auto geparkeerd en richting centrum gelopen. In het hele centrum en dus ook op de markt is het mondkapjes verplicht.

De markt was verdeeld over een aantal pleintjes. Soms veel van het zelfde (pate’s, rilettes etc) maar vaak te lekker om niet te kopen. Tijdens een bakkie besproken wat we allemaal zouden halen. Ronde 2 bestond dus uit diverse soorten kazen, brood, iets voor bij de koffie, truffelolie, truffelpate, (wat niet van truffel?) en eendenborst. Op de markt is je euro een stuk of 7 kaasjes waard. De foie gras was hier naar onze mening wat duur. Van de week kijken we in de buurt van Tourtoirac.

Iets eten rond de klok van 11.00 is moeilijk als ze allemaal pas open gaan om 12.00 uur. Gelukkig was de Thai (toch een beetje Azië) open. En tja, wij zijn niet vies van een bordje rijst in de ochtend.

Bij het huisje de fietsen gepakt voor een lunch in Tourtoirac. Vervolgens ons geïnstalleerd bij het zwembad. En het avondeten... dat was geslaagd!!! De ene kaas was nog lekkerder dan de andere.

Groetjes,

Jeroen & Nicole