Dag 11: Amulet Workshop, een tempel en een zwembad

7 november 2023 - Sukhothai, Thailand

De wekker stond op sunrise stand maar daar het bewolkt was , besloten we nog een keer om te draaien. Rond 9.00 uur liepen we naar het ontbijt en hebben Lotte gefeliciteerd met haar verjaardag. Ontbijt is prima verzorgd. Van ei tot pannenkoek, van rijst tot bami, fruit, yoghurt, verschillende soorten brood, rijst soep, dumpling en alles wat ik ben vergeten.

We worden pas om 14.00 opgehaald dus richting zwembad. Het water is nog lekkerder als gisteren. Genieten 2.0.

We waren aan het wachten op de gids en zagen toen een paar leuke handgemaakte koffie kopjes. 2 werden er 4. Ze werden voor ons ingepakt en na de Tour kunnen we die ophalen. Poeh onze gids moest dus heel even wachten.

Ze bracht ons eerst naar Wat Chetuphon. De belangrijkste van de zo’n 200 tempels in het historische district van Sukhothai. Gebouwd in de 14e eeuw. Wat Chetuphon is de grootste tempel in de zuidelijke zone van het Sukhothai Historical Park. De tempel bestaat uit een stupa en nog wat gebouwen zoals een mandapa waar geen definitie voor handen is. De mandapa met vier afbeeldingen van de Boeddha, in verschillende houdingen, is het belangrijkste heiligdom van de tempel.

De lopende, staande, zittende en liggende beelden kijken elk in een andere windrichting. De staande en lopende Boeddha  verkeren nog in een redelijk goede staat, alhoewel bij beide het hoofd ontbreekt. De arm van de staande Boeddha was afgebroken. Het hout wat de elleboog moest ondersteunen was nog goed te zien en erg oud dus.

De temperatuur is ongeveer 35 maar voelt veel warmer. De luchtvochtigheid is hier heel anders als bijv in Chiang Mai. En het koelt ‘s avonds niet af.

De volgende stop was bij een amulet workshop. In dit hele gebied vond men oudheden en de oude amuletten zijn mooi maar ook duur. De handel is groot. Wij kregen eerst een inkijkje in zijn museum. Hij heeft het bedrijf overgenomen van zijn opa en is de 6e generatie.

Waar maak je een amulet van? Men nemen een kalk steen en bakt deze tot gruis. Idem met een schelp. Dan neemt men Buffalo huid en maakt daar gelatine van. Suiker en olie staan klaar maar men doet eerst 2 banaantjes met schil in een vijzel. Dit was wel punt waar we vroegen of we eten gingen maken of een soort klei? Alles bij elkaar en goed stampen en zo instaat er een kleimassa. Eerst Jeroen, daarna ik en toen samen een amulet uitzoeken die ook werd gezegend. Blad op de klei voor vingerafdruk en stukje haar van je zelf en dan ogen dicht en even denken aan alles wat je lief is……

Daarna konden we zelf aan de bak. Onder toeziend oog van zijn moeder of we het wel goed deden. Nee, ze hielp graag. Zo amulet moet wel heel uit de vorm komen. Al zeg ik het zelf zitten paar mooie bij.

Daarna nog boogschieten en soort bowlen. Jeroen schoot raak. Toen was ik aan de beurt en natuurlijk had Jeroen de lachers op zijn hand door te melden: This is my wife and I know her! So you should go a little behind her. Oké, ik heb het bord niet geraakt maar de hond ook niet. We mochten toch wel wat uitzoeken. Na met iedereen op de foto (zo’n kant en klare intact foto) te zijn geweest, kregen we weer een amulet van Mama. We hebben er genoeg zeg maar.

Afscheid genomen en de was ophalen (waren nu met auto) en zijn we bij hotel afgezet. Poh bedankt en de koffie kopjes in ontvangst genomen. Twijfel of we gingen zwemmen maar het was al laat en effe lekker Netflix trok ons meer. 1,5 week Thailand en dan heb je Ferry de serie afgekeken. Tja, het is en blijft vakantie.

Rond 19.00 de fiets gepakt. Het lampje van AliExpress doet zijn werk goed. Jeroen is goed te zien. Het is iets meer als een kilometer naar het oude gedeelte en 1 rechte weg. Het restaurantje was prima. Erg lekker gegeten. Nog wat drinken besteld (die watermeloen shake, gewoon lekker) en het verslag afgetikt.

Toen we bij resort kwamen, konden nog zwemmen. Dus waarom niet. Temperatuur geeft 27 graden aan en het zwembadwater niet veel kouder.

Heerlijke relaxte dag achter de rug en straks lekker slapen. Morgen weer iets met een fiets (ja, ja, hoor ik mensen denken: Zou je thuis moeten doen).

Groetjes,

Jeroen en Nicole

1. Gonnij:
    8 november 2023
    Ja ja dat dachten wij ook( fietsen)😂😂😂😂
  2. Inge v G:
    8 november 2023
    Zelf een lampje meenemen voor wanneer je 's-avonds gaat fietsen...
    Dat was nog niet bij me opgekomen, goeie tip!
    Staat op m'n lijstje nu 🙃
  3. Jornic:
    9 november 2023
    Leuk dat je mee leest.ben ook beninaar jullie verhalen. Dat lampje is inderdaad uitkomst. Ook als kleine zaklamp.