Dag 12: Historical Park of Sukhothai

8 november 2023 - Sukhothai, Thailand

Voor het ontbijt over het complex gelopen. Het is heel mooi en rustig. Ze hebben een grote vijver met lotusbloemen. Het is hier, met oog voor details heel mooi aangelegd.

We worden pas tegen 16.00 opgehaald voor een fietstour door het historical district van Sukhothai. Na het ontbijt hebben we ons geïnstalleerd bij het zwembad.

Het park kan verdeeld worden in vijf zones, namelijk: centrum, noord, zuid, oost en west. Het centrum vormt een rechthoek van 2 km van noord naar zuid en 1,6 km van oost naar west en is omgeven door stadsmuren met een opening in het centrum van elke zijde. Binnen de muren bevinden zich de overblijfselen van het koninklijk paleis en 26 tempels.

Waarvan Wat Mahathat de grootste is. In het gebied om het centrum bevinden zich binnen een straal van vijf kilometer nog 70 andere historische locaties. Het park wordt onderhouden door de Thaise overheid met hulp van UNESCO.

De namen van Thaise mensen zij. Lang end us hebben ze een bijnaam!!  Miauw heet ons welkom. De fietsen stonden al klaar en zo beginnen we rond 15.45 aan de Tour. Eerst beetje buiten Sukhothai op weg naar wat Si Chum. Langs de rijstvelden en het gewone leven. Al het land is van de regering. Als je land had, mocht je dit houden maar niet bij bouwen dus bijv geen extra gebouw voor hotel terwijl je het land hebt. Je mag het land weggeven aan familie maar niet verkopen. Voordeel, alles is en blijft authentiek.

Bij elke stop wist Miauw iets te vertellen. Sukhothai was de eerste hoofdstad. Maar door de gevechten met Birma zagen de mensen in Ayutthaya kans om mensen weg te halen uit deze omgeving. Door de liefde of voor werk. Sukhothai kreeg steeds minder inwoners en zo kwam het dat Ayutthaya de tweede hoofdstad van Thailand werd.

Vervolgens hebben we diverse tempels gezien. Bij Wat Mahatat, de grootste binnen het district. En schitterend bij zonsondergang. Door gefietst naar de Wat met naam vergeten. Daar zagen we een een hele grote Boeddha. Echt schitterend. En oud, meer dan 700 jaar. Bij Wat Mahatat schijnt het as van koning nummer 6 nog in de stupa te liggen. Veel wordt of is gerestaureerd. Ik vind het mooier als Ayutthaya.

Sukhothai schijnt het het derde stad of gebied te zijn waar het warmst is. Het begin van de winter. Nou zo voelt het niet. Warm, heet en zweet gutst van je lichaam en niet alleen bij de toeristen ook bij de Thai zelf.

Genoeg gezien, vele verhalen gehoord. Zeker een plek waar we nog eens naar toe willen. En dan boeken we miauw ook weer! Thuis gaat het denk ook goed met de katten. Zojuist filmpje ontvangen. Yindee die lekker knuffelt met Oma.

Bij het hotel snel wat gedronken en wederom een fiets gepakt. Lekker gegeten. Het zwembad lag er mooi bij dus… ja even een verkoelende duik. Ach, dat water koelt ook niet af maar wel verfrissend.

Nu verslag en lekker slapen, wekker staat om 5.30….. en dan vliegen via Bangkok naar Trat en vervolgens met boot naar Koh Mak.

Groetjes,

Jeroen en Nicole

1. Inge v G:
    10 november 2023
    Waanzinnig mooi daar zeg! 🤩
    Ben nu eigenlijk al blij dat wij voor Sukhothai gekozen hebben!