Dag 11: Fijn die zadelpijn!

25 oktober 2022 - Khun Khong, Thailand

De titel zegt genoeg. Een fietsbroek en zo’n dun shirtje van die sportzaak bij de arena zijn geen overbodige luxe. De omgeving maakt het meer dan goed.

Wat was afgelopen dag dit een leuke lodge. Hier hadden we nog wel een dagje willen blijven. Lekker gegeten en gedronken. Gewoon relax met een heerlijk bedje.

Vandaag stonden er weer 44 km op de teller. Daar je dus op km rijd weet je zeker hoeveel je er rijd. Veel in mijn ogen.

Vandaag nog 1 pittige klim. En ik kan je melden. Ja die was pittig. Stijl omhoog en fietsend niet te doen. De weg daarna heeft veel goedgemaakt. Vals plat in ons voordeel dus gemiddeld met 22 km naar beneden. Effe de beentjes stil houden. Gem rijden we zo’n 15 km per uur.

Onderweg regelmatig een stop voor Thai Milk Tea en de nodige cola. De eerste kochten we op de markt. Ik dacht ze wil nog 10 bath. Zij dacht wat anders al met al 40 bath betaald (nog geen 1,20) waarvan 10 bath fooi. Bij de eerste cola had Jeroen meteen aanspraak. Een oud vrouwtje melde: “I like speak english”. Ze bleek 81 te zijn en heeft vroeger in een ziekenhuis heeft gewerkt waar ze Engels heeft geleerd. Nu spreekt ze het nog weinig. Dus ze was heel enthousiast dat Jeroen een praatje maakte. Ik niet, ik was naar toilet. Ik had wel een kunst collectie van prive toiletten in Thailand kunnen vastleggen als ik elke toilet op  de foto had gezet. Ze zijn heel aardig en ik mag altijd even naar toilet. Lees hun badkamer. Dit keer was de douchekop een kikker en stond de wasmand naast de deur. Tandenborstels keurig gerangschikt. Ik had er 10 luik van kunnen maken maar, ook uit respect, dan doen we niet.

We zijn gestopt bij Wat Si Don Chai, met de grootste staande buddah in noord Thailand. 59 sok hoog. 1 sok is de lengte tussen elleboog en de tip van de vingers. Deze buddah heeft 8 miljoen bath gekost. De tempel zelf is in 1917 gebouwd. Het blijft mooi om de tempels te zien.

Vandaag ging het fietsen goed en we blijven het zeggen, wat een geweldige omgeving. Alleen soms de honden. De zwerfhonden hoef je niet bang voor te zijn maar die hun huis verdedigen zijn in staat een stukje met je op te rennen. Een excuus om even te versnellen. Maar 2 buffels in de modder geven weer een excuus voor een fuji foto stop.

De laatste loodjes wegen het zwaarste. Zo ook vandaag. Bezweet, warm en dorstig kwamen aan bij weer een mooi plekkie. Aan de rivier waar je goed kan zien dat het water echt hoog heeft gestaan. Thailand heeft wat regenoverlast gehad. Het is echt heel rustig dus we moesten diner alvast bestellen.

We liggen / zitten nu in onze stoel voor de kamer. Heerlijk effe niets. Wel natuurlijk eerst de jarige job in Nieuw Vennep gebeld. Femkie (zoals jazz je noemde) Gefeliciteerd!!! Even gekletst met Gina en nu F1 podcast en zoals ik al zei: Niets, en dat mag wel na 44 km (128 km in 3 dagen).

Ps. @Klaas, fijn datje weer kan meelezen. En zoals ze hier eggen Sabai Sabai. We zitten nog net niet op de helft  dus genoeg dagen om nog mee te lezen. Als alles maar goed is. En voor iedereen, dank voor de reacties.

Ps. Alsof ze het aanvoelde. De buurtkat kwam bij me liggen. Yindee en Knox worden goed verzorgd door Sujonno en mama en papa. Dank jullie wel!!! En Jeroen zou Jeroen niet zijn als hij niet alleen bier maar ook kattenvoer besteld. Ze moest toch naar de supermarkt voor cola………

Groetjes,

Jeroen en Nicole

1. Eric Spreeuw:
    25 oktober 2022
    Wat een mooi verhaal weer en mooie foto,s leuk om te zien en te lezen 👍👍
  2. Klaas de Waal:
    25 oktober 2022
    Wat een heerlijke omgeving, wijds en rustig. De buffels hadden het erg naar hun zin en de hond maakte op mij een zeer lieve en aanhankelijke indruk.
    Dit moet geweldig fietsen zijn in zo'n prachtig landschap!
    De foto's zijn weer een lust voor het oog en geven precies jullie verhaal weer.
    Lekker rusten en genieten.
  3. Olagina:
    25 oktober 2022
    Super lief dat jullie even belden
    Blijft toch bijzonder zo ver weg maar ook weer zo dicht bij.
    Heerlijk om jullie verslag weer mee te kunnen lezen.
    Xxx