Dag 11: Let’s talk about Food

5 februari 2022 - Bangkok, Thailand

Om 07.30 op het balkonnetje even de administratie gedaan. Lees, foto’s bij verhaal gefixt en een aantal video’s geüpload. Jeroen haalde de Thai Milk en sinaasappelsap. Een rustige ochtend wachtend op de was, genieten van de omgeving om rond 12.00 naar het restaurantje gelopen.

En zo belanden we op de Wanglang Market met Ohm (organiseert Tuktuk Food tours), Gary (idem en heeft een Foodie Chanel. Op insta/YouTube bekend als the Rooming Cook) en Andy (docent op de kookopleiding van de universiteit van Bangkok). De korte samenvatting van hoe het was om met deze 3 op een markt te lopen met tig eettentjes is: It’s all about Food. Aroy Mak Mak = Lekker!!!

De uitgebreide versie is: We troffen Andy bij de pier en toen we bij het eerste restaurant aankwamen stond Gary ons te filmen. Eerste gerecht was dikke noodles die zijn roergebakken. Zeer lekker. De oester omelet was, zoals ik waarschijnlijk bij alle gerechten tik: Heerlijk. Eigenlijk hadden wij de hele middag moeten filmen want er is veel verteld over alle gerechten. Maar tja, de smaak blijft het beste bij. De onderweg gekochte Dim Sum met garnaal…. Echt kan er wat mee naar huis? Ook hier heel veel Sushi. Thai Sushi wat inhoud dat het pittiger is dan de Japanse variant.

Bij restaurant 2 beginnen we met curry vanuit Chiang Mai, waar de noodles ook een beetje crisp zijn. De Moo (varken) was lekkerder dan Gai (kip). We kregen nog een soort stoofpotje van het huis maar ja, je wil alles proeven dus deze hebben we meegenomen om aan iemand bij het restaurant te geven, bijv. Boat driver.

In de tweede wereld oorlog als men door de oorlog en gokken geen geld meer had kocht men… tja die naam. Een heel klein snel gemaakt soort pannenkoekje met kokos of gebakken ei geel. Ook weer lekker. Het is een soort Thai Sweet Taco maar dan zachter en groter.

Door naar een favoriet van Gary. We hebben daar best lang gezeten en de vrouw achter de pannen maakte het ene gerecht na het andere. Alle tafels bezet en veel take way. Hier beginnen we met Laab Ped. Als je dit besteld dan goed op letten. Afhankelijk van de toon van het woord Ped, bestel je of Laab Eend of Laab Spicy. Laab wordt gegeten nadat je iets positiefs hebt meegemaakt (bijv. loterij gewonnen). Ze vroeg van te voren of we een bepaalde saus er bij wilde. Eerst proeven en Jeroen meldt, valt mee dus ook ik proeven en binnen 2 seconden riep ik: Without! Definitely Not! Het was vies en de smaak van blauw schimmel haalde ik er nog wel uit maar nee, niet door de Laab. Die was qua smaak heel goed alleen de lever die er door zat was niet aan mij besteed.

Toen kregen we spicey papaya salade. En ondanks de pittigheid was deze lekker. De variatie met gefermenteerde vis en die saus, No. Vervolgens kwam er gefrituurde mais op tafel. Zoals Gary zei, heel simpel maar met de zelf gemaakt chille saus was dit een welkome snack.

We namen afscheid van Gary en gingen met terug de Tuktuk. Jeroen haalde Andy zijn laatste spullen en de stroopwafels en kruidenbitter voor Ohm die om 16.00 een andere tour had. De Tour van vanmiddag  was vanuit hem en uiteindelijk hebben we alles samen betaald en dat was niet veel! Per persoon hebben we denk voor euro 6 gegeten. Nog biertje gedronken met Andy en met afgesproken dat we elkaar woensdag weer treffen in Bangkok.

Op het balkon de eerste foto’s bekeken en Opa Prikkie. Geen van de dobbelstenen is in het water beland. Zeker halverwege het 2e potje niet want het begon te regenen en te onweren. Dus naar binnen. Wachten tot het droog is om daarna de taxi te pakken naar een andere Favoriet van ons : Ann Quay, beter bekend bij ons als Runny Egg.

We liepen naar de weg en het begint weer te regenen, zeg maar hozen. Bij de bushalte even droog gestaan en toen een taxi aangehouden. Adres via Google? Chauffeur kent het niet. Facebook, nee nog steeds niet. Dus gebeld en toen reed Tinus Tussengas in een klein half uurtje voor ongeveer 60 Bath naar Ann Quay.

We werden meteen herkent en zeer welkom geheten. Veel nieuw personeel maar de oude garde kwam ons ook begroeten. Ze had al gezien op Facebook dat we in Bangkok waren en hoopte niet dat we aankomende maandag of dinsdag zouden komen. Dan is ze dicht ivm. Chinees nieuwjaar.

Bestelling doorgeven en het 2 jaar wachten werd beloond. Wat is deze soort noodle pannenkoek met kip en een ei (laat ik het netjes zeggen) F….. Lekker. We kregen nog wat krokante buikspek en garnalen. Heerlijk.

Het restaurant is sinds een maand open daarvoor alleen takeaway. Qua regels niet heel veel anders als bij ons. Ze mag nu Max 20 klanten binnen serveren. Door Corona heeft ze de investering van 1 restaurant en de verbouwing van deze uitgesteld. Het leek opgeknapt maar als je achter naar buiten ging, naar de keuken, nog steeds hetzelfde. Overal staat wat maar het eten, geweldig.

Ann stond er op dat ze ons naar ons huisje te brengen. Na Instagram etc toch Ohm gebeld en die heeft haar uitgelegd waar ze heen moest. Het regende nog steeds en ondanks Corona denken we dat het goed gaat met Ann gezien de nieuwe elektrische SUV. Volgende week hebben we afgesproken dat we nog een keer komen eten en ja we moeten haar bellen.

Bij Canalhouse nog biertje gedaan en toen slapen. Enerverende dag en de wekker staat vroeg ivm taxi naar Thonburi Train Station. Next stop: Kanchanburi.

Groetjes,

Jeroen en Nicole

1. Detische:
    5 februari 2022
    Wat een eten allemaal, ook fijn dat ze jullie al herkennen. Laat het nog smaken de rest van de vakantie ik vermoed dat dit wel zal gaan lukken hahahaha.
    Groetjes Pierre en Ria
  2. Klaas de Waal:
    5 februari 2022
    De plaatjes van het eten en de familie gezelligheid spreken boekdelen. Nog maar veel smakelijke maaltijden wens ik jullie.
    Groetjes, Klaas.
  3. Willem Krom:
    5 februari 2022
    Wat een keuze aan eten ! Zit ik hier met een sneetje brood met kaas dat dan weer wel !
  4. Ramona:
    Eten,eten en nog eens eten. Heerlijk geniet ervan samen 😘