Dag 14: Eerste dag op Koh Mak!!!

10 november 2023 - Ko Mak, Thailand

Wakker worden met een prachtig uitzicht. Om vervolgens met hetzelfde uitzicht aan het ontbijt te zitten. De rijstnoedels met kip is echt lekker. Soort kippensoep maar dan anders.

Op paar minuten lopen van ons appartementje hebben we voor 4 dagen een scooter, brommer gehuurd. 1000 bath (euro 25,00). 1 liter kost gemiddeld zo’n 60 bath.

Koh Mak heeft een omtrek van 27 kilometer en ligt tussen Koh Chang en Koh Kut in. Het eiland heeft een diameter van ruim 9 kilometer, een oppervlakte van 16 km² in de vorm van een klavertjevier. We kijken op het klein eiland Koh Kham uit. Een privé eiland waarmee wel overdag heen mag. Een kilometer verder op maar met een kano, ….. ik zie het ons nog niet doen. Je schijnt bij eb naar dit eilandje te kunnen lopen. Volgens mij is het gewoon te ver.

Ko Mak is geen beschermd natuurgebied en wordt daarom gebruikt voor agrarische doeleinden. Voornamelijk rubberbomen en palmbomen worden hier geteeld. De meeste rubberbomen zaten vol met rubber. Het is hier behoorlijk in bedrijf. Op andere eilanden zag je de bomen wel maar werden niet geoogst.

We reden weg op gevoel, links, rechts etc en we zien wel waar we uit komen. Zo klein als het is, het eiland heeft het allemaal kleine weggetjes. Eerste stop bij een lekker strandje. Wat is het toch heerlijk om gewoon in een keer de zee in te kunnen lopen? Het zeewater heeft een prima temperatuur . De zon daarentegen is echt warmer als vorige jaar rond deze tijd. Of het is de luchtvochtigheid.

Effe wat drinken en verder. Er zou een bar zijn midden op het water te vinden via een Baardwalk. De Boardwalk hebben we zo gevonden. Wel entreegeld betalen, 50 bath per persoon. Dat zal in de fooien pot verdwijnen want het resort alsmede de bar zijn verdwenen en niet opgeknapt. Met dank aan COVID denken wij. Toch leuk om even heen en weer te lopen en te genieten van de uitzichten van Koh Mak.

We reden langs een restaurantje waar het echt lekker rook. Bleek de kip op de gril te zijn. En die was………. Heerlijk.  Netals de gamba’s en de Laab Tot balletjes. Enige nadeel, brommer stond in de zon dus geroosterde billen kunnen ook zo op het menu.

Bij de supermarkt boodschappen gedaan. Meteen door naar het zwembad. Het bier bij het zwembad is lauw. Gek hè als de koelkast op 21 graden staat. Stuk? Of verkeerde bezuiniging? Wellicht het laatste want het seizoen moet nog beginnen. Dus voor het eerst drinkt Jeroen zijn hier zoals zoveel Thaise dat doen: Bier met ijsblokjes. 2 Beo’s gingen ook zwemmen. En heel veel vlinders. En het uitzicht… GEWELDIG

Op 5 minuten lopen is de de Blue Pearl bar te zien vanaf ons bakon. Laat ik het zo zeggen: Onze weekend begon bij de Blue Pearl Bar. Stukkie naar beneden lopen en dan heerlijk aan het water. Ons weekend ingeluid met onze eigen vrijmibo. Chang en Pina Colada!

Ondanks de bewolking was de zonsondergang mooi.

Mooie eerste dag op Koh Mak.

PS voor de liefhebber, ik heb weer paar filmpjes geüpload.

Groetjes,

Jeroen en Nicole

1. Inge v G:
    12 november 2023
    Het ziet er geweldig uit!! Mochten jullie je vervelen, ga dan eens op zoek naar Ao Kao Beach Resort, daar verblijven wij begin januari voor vijf dagen en het zou zó tof zijn als ik daar alvast wat foto's en filmpjes van zou kunnen zien! 🫣