Dag 15: Rijst en Keutel Koffie

27 oktober 2016 - Munduk, Indonesië

Om 06.30 uur de luiken open gegooid en het zonnetje kwam naar binnen. Wat een mooie omgeving om wakker te worden. Aan de ontbijttafel branden we bijna weg door de zin. Het weer kan hier verraderlijk zijn.

Half negen beginnen we aan onze hike. Eerst richting de rijstvelden. Langs smalle paadjes, door de regenval oppassen dat je niet valt. Het eerste gedeelte ging naar beneden. Gisteren schreef ik nog: bergdorpje, koel. Nou, daar is vanochtend niets van waar. Gewoon 30 graden.

Het is hier een hele grote moestuin. Alle soorten fruit en pepers. En heel veel rijst en kruidnagel. Op Bali is kruidnagel een van de inkomsten omdat ze er ook sigaretten (Kretet) van maken en dat is behoorlijke business. Verder verse vanille. Helaas, konden we dat nergens kopen. En alle soorten koffie !!!! Gewone en de Arabica.

Halverwege in een super klein dorpje kwamen we de blokker tegen en hebben we een colaatje gedronken. Water alleen was niet genoeg. Wat naar beneden gaat, gaat ook weer omhoog. Dus in de hitte best pittig !!!

De volgende stop was bij een klein koffie tentje. Ze hadden hier Luwak koffie. De keutel koffie. Deze we geserveerd kregen met gebakken banaan met palmsuiker (en dit is Lekker!!!). Echte cacaobonen met palmsuiker. En palmsuiker dat je eerst moet eten en daarna een slok koffie. Best lekker. De keutel koffie wordt gemaakt van de keutel die een Civet kar uitpoept. Daardoor is dit dure koffie. Gewoon bakkie Bali koffie 0,35 cent en deze euro 3,50. Prima te drinken maar de manier van zetten in Vietnam vinden we lekker. Die koffie was wat stroperig.

Vervolgens naar de waterval gelopen. Paar foto's en toen terug naar hotel. 4 uur, steile stukken omhoog / omlaag en 11,5 km later zaten we voldaan in de Warung (eethuisje) tegen over ons hotel. Stukken goedkoper en eigenlijk ook veel lekkerder die kleine eethuisjes. Oké, geen bier maar voor 2,95 euro hadden we een bord nasi, bord bami en 2 cola. Ja, ze zijn ook vanavond open. Prima, als je bier hebt komen we terug. Toen we naar beneden liepen op zoek naar een massage,  zagen we halverwege de vader en dochter bier inkopen doen. Dus het bier staat koud.

Door de hike best moe. Dus op zoek naar een massage. Massage salon gevonden en die hadden nog een salon tegenover ons hotel. Inmiddels was het gaan regenen. Geen probleem. Beiden achterop de scooter en 6 min later lichtelijk nat van de regen waren er. Het begin inmiddels steeds harder te regenen. Moe van de hike? Ja dat wel, daar we beiden bijna lagen te slapen. Of kwam het door de regen op de achtergrond. Na de massage leek de regen wel een storm. De omgeving was bijna niet meer te zien. In het restaurant erboven wat gedronken en al vast foto's geüpload. En beetje bij beetje kwam de zon er weer door. Koud? Nee. Door het scooter ritje hoeven we het hele stuk niet steil omhoog terug te lopen.

En nu? In het zonnetje op ons balkon. Wederom genieten van deze omgeving.

Groetjes,
Jeroen en Nicole

1. Detische:
    28 oktober 2016
    Wat een verhalen en lekker genieten van de keutelkoffie . Geniet ook nog maar van de zon en de warmte want hier is het een stuk minder. Remy en Ramona zijn alweer gewent geloof ik maar zeker weet ik het ook niet. Zie Remy met de dikke winter jas lopen Dus???
    Genieten en groetjes van Ria en Pierre