Dag 16: Khao Sok, een huisje op het water

18 oktober 2018 - Kao Sok, Thailand

We zijn gisteren  beland in Khao Sok, op het water in de middle of no where. Zonder internet. Maar nu in de taxi onderweg naar AO Nang en dan heb je weer toegang tot 4g internet. Dus, hieronder het verslag van gisteren.

Het heeft vannacht heer erg geregend. Maar daar sliepen we wel lekker op. Na het ontbijt kennis gemaakt net onze gids voor de aankomende 2 dagen: Tete. De auto in op weg na de pier. Halverwege gestopt op een lokale markt waar we nog 2 raincoats hebben gescoord. Voor we de boot op gingen en Khao Sok National Park ingingen , eerst de entree betaald 300bath pp. We hebben de Tour privé geboekt dus alle ruimte op de boot.

Hoe mooi is het hier? Heel mooi en dan is het bewolkt. Het doet ons denken aan Halong Bay in Vietnam. De ene rots nog mooier dan de andere. Na een heerlijk boot ritje kwamen we aan bij Smiley Lake House. Ik kreeg een sticker op mijn hand anders vergeten we waarschijnlijk wat ons huisje is. Tete nam het programma voor vanmiddag door en toen de lange gang over de boardwalk naar ons huisje. Nummer C6, op het water met een oppervlakte van 4 bij 2,5 meter inclusief douche en toilet en 2 2-persoonsbedden. Geen internet en stroom vanaf 17.30 tot 6.00 ‘s ochtends. Geweldig!!!

De omgeving is ons opgenomen en wat zitten we hier mooi. De huisjes liggen op grote vaten. Als ik de veranda afkijk zie ik het gewoon mee bewegen. In huis zee ziek worden? Zou zomaar kunnen. We hebben eerder primitiever geslapen en meestal waren dat de beste nachten dus ook hier komt het goed.

En toen het water in. Uit je deur, 3 stappen en plons. Daar het 100 meter diep is dien je een zwemvest te dragen. Waarom? Geen idee. Heerlijke temperatuur en helder. Afgekoeld en toen lunch. Tete had de tafel al gedekt met 3 heerlijke gerechten.

Om 14 uur de boot in op weg naar de grot. De grot zelf staat onder water maar de jungle eromheen is de moeite waard. Waterschoenen kwamen goed van pas op de 3 km lange hike. De moeilijkheid zat hem niet in de hoogte en klimmen maar in de modder. Af en toe bleef je voet gewoon staan. Door de regen de riviertjes hoog water. Lekker er door heen banjeren. Het is een graad of 32 dus afkoeling is welkom. De kleine watervalletjes stromen ook goed. Tete vertelde veel over de omgeving. De bamboe, de rotan, de gele vlinders, de rode champignons(alleen in het regen seizoen), de spinnen. Hij ziet deze dus gewoon. Ik niet, terwijl ik bij elke boom goed kijk of ik deze kan vastpakken. En zo gleden we zo’n 1,5 uur door de jungle. De boot tocht terug was nog mooier, geen regen en de zon. Helaas lieten de dieren zich niet zien.

Bij het huisje lekker koud gedouched en even gerelaxed tot het avond eten. En dat eten.... de tafel stond weer vol met curry, pad Thai, nog iets en een vis genaamd Korami of zoiets. Tete melde dat het een soort tilapia is. De smaak was op zich niet gek, wat gronderig. Ze hebben de vis alleen gegrilld niet op smaak gemaakt en dat is jammer. Tete had ook gele curry met Mekong Catfish geregeld om te proeven. Ik vond de vis lekker, de jonge bamboe wat minder. Jeroen anders om. Nog wat verste ananas en toen koffie. Dacht ik. Ik zie een kan met een soort koffiefilter en een grote ton heet water. Ik bedacht dus dat de koffie is opgeschonken. Nee, ik liep met een kopje thee terug naar onze plek.

Het programma voor morgen doorgenomen en dan is het half 8 en donker. Reden om lekker te gaan lezen. Vandaag was geweldig.

Groetjes,

Jeroen en Nicole

1. Ramona:
    Wauw mooie foto's. Geniet er maar lekker van! X
  2. Detische:
    19 oktober 2018
    Dat zijn inderdaad mooie foto's. Genieten
  3. Klaas de Waal:
    19 oktober 2018
    Zeer mooie omgeving met georganiseerde mud race. Lijkt mij in ieder geval gezond voor de huid en er is genoeg water in de buurt om de schoenen en jezelf schoon te spoelen. Die man op dat kleine bootje, is dat een visser? Heerlijk eten en prachtige foto's jongens.
  4. Corrie Jansen:
    19 oktober 2018
    Schitterend allemaal ,wat is het daar mooi ,en Nicole weer een jong katje gezien ,en dat huisje op die tonnen ,wat een uitvinding zeg ,Groetjes Corrie
  5. Gonnij:
    20 oktober 2018
    Wat een mooie omgeving en foto's. Lekker met je voeten in de modder ,prachtig die water vallen schoon maken is geen punt daar .Gr van de katten