Dag 17: Tuktuk Foodtour with Jazz & Chinatown

22 maart 2023 - Bangkok, Thailand

Voor ons doen laat wakker en vrij rustig opgestart. Besloten relax te beginnen. Het ontbijt buffet ziet ons waarschijnlijk niet meer. Het geijkte, niets mis mee maar nee.

Uiteindelijk zaten we rond 11.30 in de tuktuk naar Chinatown.

Als eerste doorgelopen naar ons favoriete restaurantje. Niet heel bijzonder maar zeker sinds Trang helemaal favoriet. Dim Sum restaurant. Vooral de King Crab!!! Het was voornamelijk vlees en een heel klein pootje (Crab Leg) maar die smaak!!!! Snow Crab, King Crab…. Mensen die mij goed kennen weten dat je mij daar echt voor wakker kan maken. En het is lang geleden dat ik dat heb gegeten, lees een bord vol voor een paar dollar in Amerika. Water loopt me weer in de mond.

Na deze lekkere ontbijt snack door de straatjes van Chinatown gelopen. Het was veel rustiger dan afgelopen oktober. Terwijl je nu overal hoort dat het niveau van het aantal toeristen weer gewoon word. Mede door China die ook uit lockdown is. Wat snuisterijen gevonden en de tuktuk in naar hotel.

Even naar het zwembad en zo wordt het vanzelf 17.00 uur. Jeroen heeft de Grab taxi besteld. We hebben om 17.30 afgesproken bij MRT Itsaraphap station (metro) met Jazz voor een Tuktuk Food tour. Ohm appte al of we no allergieën hadden. Nope dus kom maar door.

Via Mrt naar de overkant exit 2 waar ik Ohm straal voorbij loop omdat ik Jazz al zag zitten. Die had zoals we al hadden bedacht de blauwe Holland sokken aan in zijn nieuwe (grote) witte crocs. Heerlijk hoe hier alles kan of eigenlijk gewoon normaal is.

Mister Nom is onze tuktuk driver en we gingen op weg.

We begonnen met zoals Jazz zei: “We eat everything that is not moving anymore”. Sukayaki & zeebaars. Het begin was goed. Langs de kant van de straat. Van die tentjes die je voorbij loopt omdat je  niet weet wat er op het menu staat. Maar, eigenlijk gewoon moet proberen.

Next stop was roti Mataba. Thuis koop ik van die bosui pannenkoekjes. Deze werd vers gemaakt met het vlees binnen in. De atjar (zure komkommer) werd er in zijn geheel overheen gegooid….. denk het lekkerste van de avond!

Het eten even laten zakken met een wandeling bij Wat Arun. Wat is dit en blijft dit een mooie tempel. We waren we net voor de zonsondergang. Dit gaf mooie kleuren. Dit gedeelte is vlakbij het Koninklijk paleis en daardoor mag er geen hoog bouw worden gebouwd. De skyline van Bangkok is volgens de metro en sky train lijnen zodat men voor werk niet veel hoef te lopen.

De volgende stop was de beste saté tot nu toe. Heerlijk!!! Bij de laatste stop voor dessert werd alles uit de kast gehaald. Isaan food, noord Thailand. Naam van restaurant: voorbeeld: soort eten, adres, tegenover….: Da Rosario in Hoofddorp wordt dan: Pizzaria aan de concourslaan tegen over…. Omdat veel dezelfde eettentjes aan dezelfde weg zitten kan je zo uitleggen bij welke je hebt gegeten.

Jazz bestelde(veel): Hot Pot, lekkere boullion. Eerst een ei over de vis en pork. Beetje roeren en in de Hot Pot. Koken en eten. Moo is varken en Ping is BBQ dus Moo Ping. Vooral de vette stukjes waren erg lekker. Ik heb nog geprobeerd om het van de bestelling af te halen  maar nee, favoriet van Jazz, ingewanden van het varken. Jeroen kon het waarderen. De Laab Ped (eend) kon ik weer heel erg waarderen. Verder nog papaya salade en Tom gung salade beide met 1 chili. Jazz hield rekening met ons.

Niet alleen door de Hot pot hadden we het warm. Het was vandaag een van de warmste dagen tot nu toe. Vrij benauwd. Allemaal blij dat we weer even in de tuktuk op weg naar de flower market konden afkoelen.

Vroeger was dit een vis markt, maar de toenmalige koning vond de geur niet lekker ruiken. Het paleis is vlakbij dus werd de vismarkt verboden. En is het nu ‘s ochtends en ‘s avonds de bloemen en groenten markt. Vele soorten bloemen, kleuren. Vele soorten groenten allemaal voor de groothandel. De Thai zelf koopt hier niet want die kookt over het algemeen niet zelf thuis.

Laatste stop bij Rambuttri voor dessert. Jeroen en Jazz: Doerian met Sticky Rice. Jazz waarschuwde Jeroen al geen boer te laten vanavond. Niet alleen omdat gewoon stinkt. Je eet de Doerian dan nog een keer. Het rook niet heel sterk en Jeroen vind het lekker. Ik zelf koos nadat de ei geel pudding had mogen proeven voor de egg yolk met Sticky Rice en een goedje van suiker, zout en gefermenteerde vis. Het eigeel maakt het zoet maar na paar happen ….. ik snap de combi van suiker, zout en gefermenteerde vis niet. Maar, geprobeerd. Afgesloten met Thai Taco wel mijn Favoriet.

Mister Nom zette ons keurig af bij het hotel. Jazz had nog een cadeautje. Geur staafjes met een geur die hij zelf heeft samengesteld. Zo lief!!! Had niet gehoeven maar dat hij blij was met zijn Holland sokken dat weten we zeker.

Na een heerlijk avond toch nog foto’s en verslag gedaan en nu lekker slapen. Morgen volgen we een tip op van Jazz, maar dat is morgen.

Groetjes,

Jeroen en Nicole

1. Olagina:
    22 maart 2023
    Verry good Verry Nice ……..
    Leuke foto,s weer.
    Jullie zijn helemaal zen