Dag 18: Manta Rog !!!

30 oktober 2016 - Lembongan, Indonesië

Jeroen besloot ipv te gaan duiken, samen met mij op zoek te gaan naar de Manta Rog. Half acht zaten we in de boot op weg naar Manta Bay, onze eerste snorkel stop.

De zee was ruig. Hele grote golven. Op een gegeven moment langzamer varen maar de boot deinde nog steeds op en neer. We waren bij Manta Bay en de schipper was op zoek naar de Manta Rog. Deze zijn niet gevaarlijk want ze eten alleen plankton .... !?!?

De zee zag je gewoon tegen de rosten aan denderen. Ik vroeg me hardop af of je hier wel kon snorkelen? Volgens Jeroen wel maar ook die was er niet heel zeker van.

De schipper zette de motor uit en gebaarde, dat we erin konden. Oké ... ik werd er niet gerust op. Ik bedoel, die golven ... nog net geen golfslagbad maar toch. Rechts van de boot niemand (we waren de eerste boot) en links van de boot zee die hard tegen de rosten aan klapt. Jeroen lag er (in mijn ogen vrij dapper) als eerste in (alsof ik stond te springen om als eerste te gaan haha). Goed, angst op zij en gaan.

Ik kreeg het bijna Spaans benauwd. Dit wordt / werd / was geen rustige snorkelduik. De schipper gooide een board zodat ik kon drijven. En toen ik na een paar minuten net bekomen was van de zee melde Jeroen: rechts. Dus toch onder kijken (is wel handig met snorkelen), en ja wel: Een Manta Rog!!! Wat een beest.

Ondertussen werd het wat drukker ook met duikers. Ik dreef lekker op het board en wachtte tot Jeroen zich melde en dat deed hij. Ik kijk onder water en een Manta zwemt letterlijk onder Jeroen en mij door!!! WAUW!!!!!!!! In totaal 3 van die grote mooie beesten gezien. Nog wat foto's proberen te maken (gaat moeilijk door de luchtbellen van de duikers) en toen naar Crystal Bay en Mangrove Bay.

Bij beide plekken heel veel vissen. Het is bewolkt dus niet heel erg helder zicht. Door zon wordt het nog mooier. Maar, goed genoeg om je in een tropisch aquarium te wanen. Al met al meer als 2 uur gesnorkeld en moe en voldaan terug naar Hotel.

Het regende dus op ons gemak gedouched en toen iets gegeten. Indra gaat een tafel reserveren bij Warung Boem Bali. Schijnt erg goed te zijn en hij zal ons er heen brengen. Maar dat is later, nu lekker relaxen en nagenieten van toch een bijzondere snorkeltour!!!!

Groetjes,
Jeroen en Nicole