Dag 19: Homestay bij een vissersdorp op palen Kampong Khleang

26 oktober 2015 - Kâmpóng Khleang, Cambodja

Goed op mijn werk zeggen we weleens: eerst kijken dan z..... . Ik wist niet hoe laat we zouden worden opgehaald en het hotel zei: Khiri altijd om 08.00 uur. Op het formulier stond geen tijd. Dus keurig om 8 uur in de lobby. Maar geen guide. Na een kwartier even gebeld en toen zag ik op het papier keurig 9 uur staan. Goed lezen kan geen kwaad.

De eerste stop was bij de vissersvrouwen die om wat te doen te hebben Bamboe cake, langs de weg verkopen. Rijst met bonen en bananenbladeren en dat laten garen. Was niet vies maar je kan het ook geen cake noemen. Onderweg naar het vissersdorp nog gestopt bij een lokale markt. Kleiner en toch anders als de andere markten. En dit keer met uitleg van Long onze gids over de lokale gebruiken.

Rond 11.00 reden we het dorp binnen. Boot op en naar de Homestay. Weer een totale andere omgeving. Normaal staat het water tot onder het terras. Er is dit regen seizoen zo weinig regen gevallen dat het nu al helemaal droog is. Voor de lunch zijn we het dorp gaan verkennen.

Hoe anders kan men leven ? En hoe makkelijk gaan de kinderen de trap op. Ze zijn echt steil!!! Van een geïmproviseerd volleybalveld tot een gehaktmolen die gebruikt en al op straat staat. Van loslopende honden tot loslopende varkens. Van koud water tot warm bier. Voor de kinderen geld ook hier : als er een ballon is gegeven volgen er meer. En ook hier probeerde ze de gekregen ballon te verstoppen en hopen op een tweede. Alles leeft hier praktisch in de openlucht af.

Het is nu 20.30 en je kan bij iedereen naar binnen kijken. De kinderen liggen al op bed en verder brand er nog een lichtje. Deuren ? Kennen ze niet. Ramen ? Soms, de voor en de achterkant is open.

De lunch was perfect. Gefrituurde vis, rijst en een heerlijke soep. Na de lunch was het relax modus. Het is warm en je kan niets. Jeroen wat liggen pitten en ik wat gelezen. Om 16.00 stapte we met nog 2 Nederlanders en onze gidsen en hun vrienden de boot op voor de zonsondergang. Het belangrijkste werd als eerste ingeladen: (nu wel) koud bier. Zoals ze zelf zeggen, je drinkt geen 1 geen 2 maar 10 cans. En een kleine versnapering ging mee aan boord.

's middag had onze chauffeur een paling in zijn handen en maakte het geintje dat het een slang was. Haha, maar toen liet hij serieus een slang zien en melde: Is voor jullie soep. ??? En ja wel we lagen nog niet voor anker en de slangen soep werd geserveerd. Nadat Jeroen melde dat het best te eten is. Nadat je het vel eraf hebt gehaald, kun je het vlees van het bot eten. En ook ik moet zeggen het was niet vies.

Na de mooie zonsondergang terug naar de homestay. Wat na zitten praten met Marga en Martin. En kan de wereld klein zijn? Natuurlijk komt er een moment dat je de vraag krijgt wat je doet. Na jeroen melde Martin: ja, ik zit in de ICT. Jeroen tikt mij aan en zegt: zij ook. Martin melde dat hij een agile consultant is bij Prowareness. Ik melde dat ik bij HeadFirst werk en ja die kon hij wel. Dat is toch een detacheringsbureau? Uitgelegd dat dat iets anders ligt. Maar Goed we zijn op vakantie dus verder niet over werk gehad haha.

Verder rustig aan doen. Hetzij is hier klam en al de hele dag 30 graden. Het zweet druipt van je lijf en bijna geen wind.

Het diner was op zich prima maar niet onze smaken. Oa lever met ananas. En nu .... Nu hopen dat we wat slaap pakken. 5 uur staat de wekker om met een visser op pad te gaan.

Groetjes,
Jeroen en Nicole

1. Eric spreeuw:
    28 oktober 2015
    Pracht verhaal neef erg leuk en mooi allemaal nou geniet er maar lekker van allebij