Dag 20: Vissen en zonsopgang bij Kampong Khleang

27 oktober 2015 - Siem Reap, Cambodja

Dag 20: Vissen

Rond 21.00 uur gingen we onder de klamboe liggen. En .... Warm. We hadden een ventilator boven de klamboe maar het dak zeg maar was en deken dus de wind kwam er niet door heen. En dan de geluiden. Je hoeft hier geen rekening te houden met de buren. De een zet de radio hard, de ander gaat hardop bidden en weer een ander startzijn boot. Het enige verschil met vanmiddag: je hoort geen kinderen meer, die liggen op bed. Long de gids had ons al gemeld dat het hier de hele dag rumoerig is.

Tussen 12 en 3 's nachts was het redelijk rustig en we hebben beiden wel kunnen slapen. Jeroen had oordoppen in, dat scheelt. Maar ik had last van de warmte. Om 5 uur aangekleed en op de boot gewacht. Onze 2 kapiteins leken 7 en 10 maar waren in werkelijkheid 12 en 15. Ze blijven klein door dat ze niet alle vitamine binnen krijgen. Ze eten voornamelijk rijst en vis. En fruit dan? Nee dat lusten ze niet altijd.

Goed hoe klein ze ook waren, ze manoeuvreerde de boot door het dorp, over het meer en door de mangrove. En toen op open water konden ze de ander boot niet vinden. We were lost!!! Maar techniek staat voor alles: even bellen bij welke boom je rechts af moet en daar was de ander boot. Deze werd bestuurt door de visser. Het water staat laag dus niet iedereen vist meer. In het net zaten krabbetjes, hele kleine visjes, paling en ook slang. Die laatste ging een kier in en ik vond het best dat ik in de ander boot zat.

Je zou denken ze gooien de kleinen visje terug maar nee die gaan mee voor de vistank die ze bij de woning hebben. Hiermee kweken ze catfish. En de kleinen visjes zijn dus voer.

We zagen de zon op komen in een hele mooie omgeving. Als het water het hoogst staat lijkt het eerder de zee dan een heel groot meer. We hebben zitten genieten zo vroeg in de morgen.

Terug bij de homestay werd de vis gesorteerd, meteen verhandeld. De koppen werden er meteen afgesneden. De vangst van 2 netten levert hem 0,80 dollar op. Veel werk voor weinig geld. Ze hopen in de 6 maanden dat ze kunnen vissen ze zo'n 10.000 dollar verdienen. De rest van het jaar is het rijst. In het regen seizoen staat het water tot aan de deur van de op 20 meter hoge palen gebouwde huizen.

Na het ontbijt, wat prima was verzorgd, zeiden we de gastvrouw gedag en gingen met de boot naar de auto. Uurtje rijden (slapen) en we waren om 10.00 bij het hotel. Welkomst drankje, zelfde kamer en ...... Zwemkleding opgezocht en hoe heerlijk kan dan een zwembad zijn!!!

Wat een geweldige ervaring hebben we er bij!!! Dit dorp is de grootste drijvende nederzetting aan het Tonle Sapmeer. In een dorp met heel veel indrukwekkende impressies. Van het harde werken tot niets doen. De homestay was schoon en schoon water. De rest van het dorp .... We denken dat ze het vuil gewoon op de grond gooien omdat het water het toch wel mee neemt. Men leeft daar totaal anders als in de steden en ook zeker anders als wij.

Paar uurtjes vertoeft bij het zwembad en toen heerlijk gedoucht! Lunch en een massage opgezocht. Wekker gezet en beetje geslapen tot we wakker werden van een hoosbui. Ach, wat nu valt valt morgen niet.

Net heerlijk gegeten. Een van de betere. De was opgehaald en morgen ... Het achtste wereld wonder (zeggen ze) : Angkor Wat.

Welterusten.

Reacties:
@ Marijke : thanks.
@ Lotte en Oma: dat armbandje hing er al.

Groetjes,
Jeroen en Nicole

1. Hanneke:
    27 oktober 2015
    Wat een mooie reis zijn jullie weer aan het maken en wat een avonturen in zo'n andere wereld. Super om te lezen en kijken, wij genieten hier een klein beetje mee.