Dag 19: Koh Kret - weer een ander gezicht van Bangkok

26 februari 2018 - Bangkok, Thailand

We gaan vandaag naar Koh Kret. Een eiland dat verder ligt als dat de chao praya express Boat gaat. Het ligt zo’n 15 km vanaf Bangkok en hoort wel tot Bangkok. Derhalve zaten we om 7.00 uur in de tuk tuk naar Tha (=pier) sathorn. De expressboot met groene vlag naar Pakret bleek alleen om 6 uur te varen dus werd het de oranje vlag naar Tha Nonthaburi. We stapte bij nr 3 op en eindstation is nr 30. Een uurtje varen voor 15 Bath pp. Maar dan verder, meteen werden we aangeschoten of we met de boot wilde. Prima, iets duurder,  maar keurig snel naar het eiland gebracht.

Op het eiland voor 40 Bath pp een fiets gehuurd en fietsen maar. Volg “around Koh Kret” en je fietst zo het eiland rond. Eerste stop: ontbijtje, Pad Thai. Achter je groeien de limoenen aan de boom, voor ligt de verse gember, laos, peper etc... binnen 5 min een heerlijke maaltijd voor 30 Bath.

In het weekend is er een markt en zijn er denk veel meer mensen op het eiland gezien het aantal etenstentjes (niet allen waren nu open). Maar dan vaart er geen boot heen vandaar dar wij er op maandag zijn. Geeft niet, het is echt rustig op het eiland waardoor je het gevoel heb dat je heel ver van het hectische Bangkok bent.

We passeerde de mooie tempels en ook het gewone leven. Men zit voor zijn huisje en doet niets. Kinderen die aan het korfballen waren, een oud vrouwtje die ik denk de morning glory aan het plukken was. Heerlijk om te doen en om t zien.

Een vrouwtje liet ons Thaise viskoekjes proeven lekker, dus ipv van een ijsje een ijsbakje met viskoekjes, komkommer en garnering voor 30 Bath. In een handig draagzakje voor onderweg.

Het eiland is ook een van Thailand's oudste nederzettingen van Mon-mensen,  een oude dominante stam van centraal Thailand. Deze staan ook bekend om hun aparte Mon aardewerk. In het aarde rood of zwart. 2 mooie potjes gescoord voor thuis.

Tijd om te gaan. Voor 4 Bath met het pondje naar de overkant en dan. Geen boten te bekennen. Taxi wilde niet (kennelijk is de pier te ver of hij had al verdient). Een van de motortaxir zei 100 Bath ? Je moet wat dus allebei achterop op een motor scooter. Ze reden gemiddeld 70 km per uur. Het had 75 kunnen zijn,maar ze moeten ook remmen...... ogen dicht was geen opties want je moest meekijken. Vervolgens gaan de 2 chauffeurs met elkaar in gesprek en vroeg ik me af of ze wel wisten waar we naar toe moesten. Ik zelf had immers de borden allang gezien. Met handen en voeten kom je ver. En zowel handen en voeten hadden we nog toen we bij de pier aankwamen. Ik dacht dato k wel de enige zou zijn die dit enigszins eng vind, maar nee Jeroen melde: “ik scheet af en toe 7 kleuren stront, vooral als ik zag hoe jouw scooter manoeuvreerden”. Laat ik het zo zeggen, je denkt bij het passeren of inhalen of remmen : Dat kan niet ..... maar dan moet je zelf al herstellen : Dat kan wel!!! Op de boot terug alle tijd om bij te komen.

Naar mate we Bangkok zelf weer naderde des te drukker werd het op de boot. Bij Wat Arun uitgestapt. Dit blijft een mooie tempel vooral ‘s avonds gezien vanuit de secret bar. Nu was hij ook mooier daar de steigers weg zijn, vergeleken met 2 jaar geleden. Pondje naar de overkant en op zoek naar de straat met Fish Saus. Maar, die konden. We niet vinden dus naar Hotel.

Heerlijk bij het zwembad gelegen. Niet heel helder maar het zonnetje voelen we goed. Nu zit ik lekker in de lounge dit verslag te tikken. Straks? Nog geen idee. Morgen? Uitslapen en genieten van de laatste dag in Bangkok. Hoewel laatste dag? We vliegen pas om 02.00 ‘s nachts en we hebben nog een Tour in Dubai op onze tussenstop van 9 uur dus voorlopig zijn we nog niet thuis.

Groetjes,

Jeroen en Nicole

1. Klaas de Waal:
    26 februari 2018
    Ontzettend leuke verslagen en heel erg genoten van jullie foto's en beschrijvingen van de trips. Wel alles heel houden tijdens de laatste dagen en tot ziens in Hoofddorp buurtjes.
  2. Roxy:
    27 februari 2018
    Wat was het weer ontzettend leuk om jullie verhalen elke dag te lezen!
    Goede reis terug X