Dag 21: Angkor Wat

28 oktober 2015 - Angkor Wat, Cambodja

Onze gids Long stond keurig ons op te wachten na het ontbijt. En met een andere chauffeur gingen we om 8 uur op weg naar Angkor Wat.

Angor is de oude hoofdstad van Cambodja. Het gebied bestaat uit 70 tempels, tomben en ruïnes. De bekendste tempel is Angkor Wat.

Op alle muren staan verhalen. Omdat men niet kon lezen moest men ( de koning) middels deze reliëfs op de muren de bevolking informeren over bijv. De oorlogsverslagen doorvertellen. En dat is echt mooi gedaan. Maar ook de plafonds die rond lopen maar zonder cement in elkaar zijn gezet.

Onderweg de entree kaart gekocht. Wat groot en mooi om deze tempel te zien. Je loopt er samen met nog heel veel toeristen en toch is het stil en prachtig om te zien. Zo oud en ja was indrukwekkender dan we dachten. De trap op. Ze laten maar 100 mensen totaal toe dus daar loop je rustig door het complex met mooie uitzichten.

We wisten niet wat we moesten verwachten. Er liggen hier zoveel tempels en als je er een hebt gezien dan heb je er genoeg gezien. De volgende stop was Ta Prohm. Dit tempel complex vonden wij zelfs mooier dan Angkor Wat. De eerste tempel is de tempel van de bomen. Van de watervalboom tot de Tombraider boom. Die is bekend omdat de film Tomb Raider hier is op genomen met Angelina Jolie. De tempels liggen er zo mooi bij en stralen iets uit. We kunnen het niet uitleggen. Wat een mooie omgeving hier. En als je de boeken moet geloven een heel groot gebied met verschillende tempels. Deze tempel is in de 12e eeuw gebouwd.

Long wist veel te vertellen over de geschiedenis en dat maakte dat je niet alleen maar naar oude rotsen aan het kijken was.

Na een heerlijke lunch. (Mijn nieuwe favoriet deze vakantie : Fish Amok!!!), de laatste stop. Angkor Thom. Deze oude stad telt 5 toegangs poorten. Eerst via het olifanten terras, naar het vroegere koninklijk paleis. De steile trappen beklommen naar boven voor weer een mooi uitzocht. Het is echt mooi daar.

In het hart van Angkor Thom ligt de Bayon tempel. Deze tempel heeft 54 pilaren met 4 gezichten totaal dus 216. Als je de getallen opteld kom je steeds uit op 9. Een heilig getal in grote delen van zuid Azië. Kortom: we hebben vandaag genoten van al het moois en het was mooier dan onze verwachting. Alle bas reliëfs (wandtekening uit steen) hebben per deel hun eigen verhaal. Van oorlogsverslagen tot markt taferelen.

Rond 14.30 uur waren we onder de indruk, overhit en dorstig dus de auto in richting het hotel. Onderweg even gestopt voor Ibruprofen. Al die airco's in bijv de restaurants menen dat deze dan op 17 graden moeten staan. Terwijl je rond loopt in 30 tot 33 graden. Elke keer loop je tegen een muur op. Dus ik al dagen een snotneus en Jeroen nu last van zijn keel. Bij het hotel Jeroen gaan slapen en ik naar het zwembad. Verslagje getikt en straks sluiten we deze mooie dag af met lekker wat drinken en eten in het centrum van Siem Reap.

En morgen ... Dan op de Mountainbike hetzelfde gebied verkennen. Ben benieuwd!!!

Groetjes,
Jeroen en Nicole

1. Detische:
    28 oktober 2015
    Hoi jullie twee, het bevalt nog altijd zo te zien. Wel veel tempels hè maar de ene nog mooier als de andere. Morgen niet te hard fietsen het is veel te warm om veel te fietsen.
    Geniet er wel van en genoeg drinken hahaha.
    Groetjes Pierre en Ria