Dag 22: Op de mountainbike de omgeving van Angkor verkennen

29 oktober 2015 - Angkor Wat, Cambodja

Onze tuk tuk driver van gisterenavond had keurig ze vriend geregeld die ons naar Khmer for Khmer bracht voor de mountainbike Tour. Deze organisatie steunt met de donaties voor de Tours (minimum prijs, maar je mag altijd meer doneren) kinderen van arme families dmv hun Engels te leren op school.

We hadden iets meer als een halve dag en waren met zijn tweeën. De gidsen ook, Sortis en Lok. Die laatste was stagiair. Mountainbikes werden ingeladen en middels tuk tuk naar het begin punt gebracht.

Eerste stop was bij een boeddhistische tempel. Ik snap dat ze dat willen laten zien maar deze was niet bijzonder. Vervolgens bij een 3 tal tempels, ruïnes of hoe hetvook heet gestopt. Deze zijn in de 11 en 12 eeuw gebouwd. Kleiner, maar net zo prachtig als gisteren.

Bij de eerste waren er 3 kinderen die wij tekenboeken en stiften hebben gegeven. En Jeroen heeft de vliegtuigjes van foam (van vroeger) in elkaar gezet en de 2 jongens waren daar heel blij mee. Als je dit huis om je heen kijkt zie je de tempel, het huis, de kruiden tuin tussen de was en een broedende eend die het niet eens was dat ik een foto maakte. Aparte omgeving om te wonen.

Onderweg was ook geweldig. Kinderen die aan het vissen zijn of met een tor aan het spelen zijn. Een tor die ik niet graag in mijn kamer heb. Ze spelen hier in de modderpoelen rondom de dorpen en te midden van de rijstvelden. En ook oppassen. Een koe vond een andere koe leuk, maar die wilde niet. Ik kon nog net op zij springen toen de koe onze kant op kwam.

Na de tempels zijn we een klein uurtje door een dorpje gelopen. Hier wonen 300 families. Zo had iedereen andere dagelijkse bezigheden. De een doet de was bij de natuurlijke bron. De ander is aan het koken en weer een ander zit te kijken naar een training van een hanengevecht.

Ook hier weer kinderen. We hadden nog genoeg stiften etc. Een meisje begint in het Engels maar werd daarna verlegen. Ze wil graag Engels praten maar ze durfde niet. Een aantal schriften en pennen achter gelaten en volgens de vertaling van Sortis waren ze blij.

Door gefietst voor de lunch. Om bij het toilet te komen moest je door de woonkamer (2 bij 3) waar ze zaten te eten en een kat met groenen ogen zat te bedelen. Het was de huiskat, maar kennelijk niet populair. De jongste dochter, jaar of 5, melde mij: je mag haar ook mee nemen naar huis. Denk niet dat BAM en Knox kunnen waarderen en volgens Claudia en mijn moeder zijn die laatste twee blij als we weer thuis zijn.

Lunch was lekker en bij 35 graden fietsen is een lauwe cola een welkome versnapering. Jeroen heeft niets genomen. De pijn is zijn keel werd erger. De medicijnen die we vanochtend hadden gehaald werkt wel maar niet helemaal.

Na de lunch verder gefietst nog wat gestopt en toen de tuk tuk gebeld. Het fietsen hier is geweldig maar wel warm!!! Terug gebracht naar het hotel. En ondanks de warmte hebben een leuke dag gehad en weer veel gezien.

Jeroen is lekker gaan slapen en ik lig bij het zwembad. Morgen .... Hier wil ik eigenlijk nog niet aan denken, dan gaan we terug naar Bangkok.

Reacties:
Ja we genieten volop. Vakantie zou langer moeten duren. Zodra je bent gewend aan de temperatuur het land etc ga je al weer naar huis.
@ Robin : feest der herkenning die foto's !!!!!

Groetjes,
Jeroen en Nicole

1. Hans Groeneweg:
    29 oktober 2015
    Oplossing keelprobleem !?! Een ontstoken keel maak je schoon met
    warme thee zonder suiker. Verdund citroensap werkt ook.
    Koud bier bevorderd de genezing helaas niet.
    Groeten van de leunstoelreiziger Hans Gr.