Dag 21: Sulu Sea onderwater en Turtle Release

15 september 2014 - Sandakan, Maleisië

Dag 21: Sulu Sea onderwater en Turtle Release

Jeroen had besloten om een duik te doen om half negen. Wan was weer zijn buddy. En ook deze duik was perfect. In totaal doken ze met zijn vijven en gingen tot 22 meter diep. Dat was effe apart voor Jeroen daar hij eigenlijk maar tot 18 meter mag. En wat is 4 meter zou je denken maar bij het duiken is het veel. En weer van alles gezien. Ze doken rond om een wrak. Ik ben lekker in de zon gaan liggen met de e-reader. Er stond een lekkere wind waardoor het goed uit te houden was.

Tegen 10.00 uur kwam Jeroen terug. Heerlijk op het strand gelegen. Jeroen ging de foto's binnen en doen. Ik lag half te doezelen tot ik werd wakker gemaakt. Turtle release. Wij naar Hatchery 1 en daar waren 2 nesten uitgekomen. De Green Turtle en de Hawksbill Turtle. Die laatste is nog zeldzamer als de andere. De naam dankt hij of zij aan de mond die op een havik lijkt. Hatchery 1 lag in de volle zon. Dit betekent dat de kans dat het vrouwtjes zijn groot is. Hoe hoger de temperatuur tijdens het broeden hoe groter de kans op een vrouwtje.

Met zijn alle naar het strand. Dit keer een stuk rustiger als die avond op Turtle Island. En daar gingen ze. Het is echt een aandoenlijk gezicht. En hopen dat de statistieken hun werk doen. Zo ja, dan zal er zeker eentje de volwassen leeftijd halen.

Na de lunch de spullen gepakt voor de snorkeltrip. 10 min met boot de zee op. Mijn enthousiasme werd toch een stukje minder. Ach, meldt de jongen op de boot: het is hooguit 6 tot 9 meter diep. Ja, en dan moet je van de boot het water in. Jeroen zegt, doe mij maar na. Achterover de boot af. Hoezo na doen ? Ik ben geen duiker. Dus ik gewoon normaal het water in en meteen was ik niet op mijn gemak. Diep. Jammer dat de zon weg was, daardoor was het niet zo helder als gisteren. Uiteindelijk genieten van de vissen. Tot dat ik een rog zag die aanstalten maakte om weg te zwemmen en voor mijn gevoel mijn kant op kwam. Ik trok bijna Jeroen zijn zwembroek van zijn kont en de rog ... Die was banger voor mij dan ik voor hem, volgens Jeroen.

Na een uurtje terug en nog bij de baai gesnorkeld. Daarna lekker niets op het terras met een biertje en een colaatje. @ Jaap en Joke ... Een foto van een biertje is geen probleem. maar, bier en cola op de foto, dat wordt steeds vergeten. Proost !!! Ze waren heerlijk.

De foto's en een filmpje staan al op de site. Het filmpje van de Zeeschildpadjes op weg naar zee is denk te lang want dat lukt niet. Deze zal ik erop zetten zodra het kan.

En morgen, Sepilok, opvangcentrum voor Orang Oetans. Om 07.00 uur de boot in en 30 uur later zijn we thuis. Toch is er nog een klein toetje op het eind. Voordat we van Sandakan naar Kuala Lupur vliegen brengen we eerste nog een bezoekje aan Sepilok, opvangcentrum voor Orang Oetans. Wanneer dit verslag verschijnt ...... Of vanaf KL of vanaf thuis.

@ Rene: zeker Sweet Dreams !!!! Borneo was top !!!!
@ iedereen: bedankt voor alle reactie. Altijd leuk om te lezen !!!!!!!!!!!!!!
@ Ria en Pierre: zeker tot weerzien in Obbicht !!!!

En alvast speciale dank aan mama en Claudia voor het verzorgen van BAM en Knox !!!!

Groetjes,
Jeroen en Nicole

1. Corina:
    15 september 2014
    Wat weer een mooie foto's!
    Tja, aan al het goede komt uiteindelijk ook weer een einde.
    Geniet nog van het laatste stukje en ik denk dat jullie terug kunnen kijken op een geweldige vakantie.
    Goede reis terug!
    Groetjes Corina
  2. Gerrit en thea:
    15 september 2014
    wat hebben wij meegenoten!!
    goede reis terug
  3. Detische:
    15 september 2014
    We hebben weer genoten van jullie reisverslagen.
    Prachtige foto's en mooi geschreven verhalen.
    We wensen jullie een goede reis terug.
  4. Hanneke:
    15 september 2014
    Wat hebben jullie weer een geweldige reis gemaakt! Heb weer genoten van de verslagen.
    Goede reis terug! Groetjes uit Zeeland