Dag 8: Cultuur lesje op Bali

20 oktober 2016 - Seraya, Indonesië

Met het geluid van de zee, wat leek op een hele grote storm ipv een kabelende zee, waren we vroeg wakker. Na een ontbijtje hebben we ons bij het zwembad geïnstalleerd. Lekker maar oppassen dat je niet verbrand. Na de lunch bestaande uit Fried Noodles (het eten is hier zeer goed te doen) wachten op Paluk onze chauffeur.

Met nog 2 andere gingen we de bergen in. Door het binnenland naar boven. We stopte even voor een foto. Wat een mooi uitzicht op deze omgeving. Bij helder weer kun je Lombok zien liggen. Hoe afgelegen kan een mens wonen? Vervolgens door gereden naar een tempel.

Bij de tempel wist Paluk veel te vertellen over het geloof, cultuur en gewoontes welke hier diep geworteld zitten. Het hindoeïsme heeft 3 goden (water, vuur en wind) maar op Bali verzinnen ze een paar bij. Dus je hebt een tempel voor je familie, voor je grote familie, voor het werk, etc etc. Elke dag offeren ze minimaal 20 dingen van bloemen tot aan fruit. De familie is heilig. De zoon zorgt voor zijn ouders terwijl dochters mee gaan naar de familie van hun man.

Ze kennen hier 3 talen, geen dialect en natuurlijk het Indonesisch zelf. Taal 1 als je een priester aanspraken, taal 2 voor de ouderen en taal 3? Weet niet meer. Paluk vertelde zeer enthousiast en veel, dus niet alles onthouden. Op school wordt er nog geleerd om Sanskriet te schrijven maar Paluk vraagt zich wel af hoelang dat nog duurt. Ook hier is de computer in op komst.

De hanen gevechten zijn nodig bij de tempel. 1 gevecht omdat ze het bloed nodige hebben voor hun rituelen. De hanen staan langs de kant in een kooi zodat ze kunnen wennen aan de omgevingsgeluiden. Zodat als ze in de ring staan niet meteen schrikken. Het moet immers wel een mooi gevecht zijn. De haan wordt 's avonds uit zijn kooi gehaald en wordt gemasseerd en ondanks dat ze geen vleeseters zijn krijgen ze ook vlees. Immers de mens wordt hier ook sterk van. Na minstens 6 maanden zal de haan op zijn mooist zijn en wordt deze uiteindelijk gekozen tbv het ritueel. De gevechten 's middags zijn illegale gevechten waarom geld wordt gegokt. Omdat dit dus is verboden gokken ze met chinees geld en dat mag wel ......?

Na de tempel, zijn we langs de weg gestopt voor verse kokosnoot. Apart hoe een man zonder touw etc omhoog klimt om een kokosnoot te plukken. Zo vers was dat best lekker, het vruchtvlees niet zo. Paar kinderen blij gemaakt met een stuiterbal en op weg naar de smid.

De 2 armbandjes zijn goed gelukt al schrijf ik het zelf. Hij had  jammer genoeg geen leren band maar het is mooi geworden. Wij besloten terug te lopen ipv met de auto. Nog een paar kinderen stuiterballen gegeven en bij een restaurantje wat gedronken en gefrituurde zoete aardappel (die hier paars gekleurd is ipv oranje) als snack.

Ik zit nu binnen het verslag te tikken en de zee klinkt alsof het buiten waait en hard regent alsof we in Nederland zijn. Maar dat duurt nog even.......

Groetjes,
Jeroen en Nicole

1. Wendy:
    21 oktober 2016
    Gefeliciteerd Nicole!!
    Ome Jeroen, gefeliciteerd met tante Nicole!
    Nog een fijne vakantie, Micha, Wendy, Lotte en Maxim