Dag 6: "Sorry, my friend ..... I'll tell you about Waterpalace"

18 oktober 2016 - Tirtagangga, Indonesië

Vanochtend vroeg wakker in een schitterende omgeving. Rustig, mooi en je hoort de natuur letterlijk ontwaken. Een Homestay, zoals vorige vakanties was het niet maar effe niets doen is ook wel lekker.

We zouden om 11.00 worden weggebracht naar het volgende hotel maar we vroegen of het eerder kon. Zitten wachten in de hitte hadden we wel gezien. En zo lagen we 3 kwartier later bij het zwembad in Tirtagangga. Het hotel zit midden in een van de waterpaleizen die Bali rijk is. Veel toeristen maar echt een geweldig ... paleis. Zo mooi. Net als de kamer. De badkamer is buiten. Apart.

Na de lunch onze gids voor vanmiddag ontmoet: Gusti. We gingen 3 waterpaleizen bezoeken, Tirtagangga (waar we ook slapen), Puri Agung en Ujung. In Tritagangga was een van de eerste dingen die hij zei: "Sorry, my friend .... my english is not that good.". Dat klopte op zich wel maar als je goed luistert begreep je hem een beetje. En elke alinea werd ingeleid met: "Sorry, ... my friend". Ik heb net Jeroen overhoord maar door het Engels van Gusti is er niet veel blijven hangen. "Sorry, ... my friend".

Wat we nog weten is dat de vorige koning 10 vrouwen heeft getrouwd en 24 kinderen had. Gusti niet, die heeft 1 vrouw en een playboy. Tja, het niveau daalde even, maar lol dat hij had. Nee, zonder gekheid, hij wist veel te vertellen over de 3 paleizen die we hebben gezien.

In Amlapura staat het Puri Agung Paleis, het geboortehuis van de laatste koning. De architectuur bestaat uit Balinese en Europese stijlen. Het Maskerdam gebouw is een eerbetoon aan de Nederlanders en heet zo omdat de lokale bewoners, Amsterdam zo uitspreken. Het volgende paleis, Ujung stamt uit 1918 en eenmaal boven heb je een mooi uitzicht over het paleis en de zee. Terug naar het hotel. Prima tour van Gusti.

Tirtagangga heeft een heilige bron. We konden daar zwemmen maar de zon was weg en volgens ons stond er een soort ceremonie te beginnen. We zijn lekker bij het kleine zwembad bij de villa gaan liggen. Mooie gelegenheid om de foto's van gisteren te uploaden.

's  Avonds zijn alleen de hotel gasten er. Dus heel rustig hier. De dag hebben we afgesloten met een Balinese Rijsttafel. Heerlijk!!!!

Groetjes,
Jeroen en Nicole

PS. Leuk al die reacties via dit blog, Facebook en mail !!!! Voor de geïnteresseerde de foto's van gisteren zijn ook geüpload.

1. Jan:
    18 oktober 2016
    wat naar allemaal gr pa gon zit met lotte bij ikea
  2. Tine en ruud:
    18 oktober 2016
    een aantal jaren zijn wij ook op Bali geweest, totaal verschillend van
    Java dus (hindoestaans). We hebben daar genoten. Ook de offeranden die in het water worden geofferd vonden wij indrukwekkend. Irritant waren wel de bezopen Australiërs die
    wel zeer nadrukkelijk aanwezig waren.
  3. Tine en ruud:
    18 oktober 2016
    Ik weet niet of ik het goed heb gedaan Wij hebben een aantal jaren
    ook een reis naar Bali ondernomen. Vonden het bijzonder mooi.
    Offerandes (hindoestaans), vriendelijke mensen. Wel veel vervelende (bezopen) Australiërs. Totaal verschillend van Java.
    Groetjes