Dag18: It's a Beautifull day

12 september 2014 - Sandakan, Maleisië

Dag18: It's a Beautifull day

Cynthia, dank voor de melding van het nieuwe album van U2!!! Hier downloaden gaat het niet worden. Hahaha. Maar, om in de sfeer te blijven: It's a Beautifull Day !!!!
Want, hoe mooi kan het beginnen ?

Om te douchen dien je buiten een schakelaar om te halen. Dat deed ik en draaide om, om weer naar binnen te gaan. Op de hekken naast onze kamer keken er ongeveer 15 Makaken naar mij alsof ze wilde vragen: Wat doe jij zo vroeg op? Ik roep Jeroen en die wil vervolgens een foto maken Komt terug met camera maar de Makaken dachten: Ga maar ergens anders aapjes kijken. En snel waren ze weg.

De wekker stond weer vroeg omdat we om 07.30 uur aan de drie boottochten begonnen die ons uiteindelijk bij Seligan Island / Turtle Island zouden brengen. De eerste was op de zelfde rivier als de afgelopen dagen en jawel. ORANG OETANG nummer 2 in het wild. En dit keer betere foto's. Deze was bezig om zijn nest in orde te maken. Echt geweldig.

Na een uurtje bij Abbai resort 2 Engelse afgezet en een Tandas (toilet) stop. Vervolgens de boot in onderweg naar Sandakan. Dit keer zwemvest verplicht daar we de Sulu zee oversteken. Ook deze tocht duurde iets meer als een uur. Een toen boot 3 naar Turtle Island.

Op dit eiland proberen ze de zee schildpad te redden van uitsterven. Samen met nog twee eilanden heeft Borneo dit als natuurpark aangemerkt om zo de zeeschildpad te beschermen.

Na de lunch snorkels gehuurd en het water in. Zelfs ik ging meteen en het was gaaf. Aparte vissen met vele kleuren. Jeroen bleef nog even maar ik ging in de schaduw liggen. Om te slapen? Ik dacht het niet. Maar, schrok toch echt wakker van de Life Guard die melde, kijk naar links. En ja wel, een stuk of 20 kleine schildpadjes volgde hun weg richting zee. Echt gaaf om te zien. Of ze het allemaal overleven ...... Men weet niet wanneer de eieren uitkomen dus het is een kwestie van geluk hebben. Maar we hebben de avond ook nog.

Nog lekker gezwommen en gesnorkeld. Maar, nadat Jeroen mij de zeeslang aanwees, was ik er klaar mee. Even op de kamer en om 18.30 kregen we uitleg over het avond programma. Tot zover: zie titel

Na het diner begon het wachten. Op de eerste schildpad die aan land komt om haar eieren te leggen. Het begon te regenen maar de eerste schildpad was er vroeg bij. Met zijn allen naar het strand en het is best indrukwekkend om te zien. Een zeeschildpad die haar eieren legt. Vervolgens brengen ze eieren naar de hatchery, geen Ned. vertaling voor handen. Op die manier beschermen ze de eieren tegen de natuurlijk vijand zoals de monitor Lizzard of de Arend. Na 50 / 60 dagen komen de kleintjes en die brengen ze dan naar zee om zo de het uitsterven te voorkomen. Dus die kleintjes van vanmiddag waren een vergeten ei en dus een zeldzame verschijning. Een aantal waren al uit het ei en deze werden in de zee vrijgelaten. Net als vanmiddag, geweldig om te zien.  Ondanks de regen een prima avond en waren we om 21.00 uur weer terug.

Ook een nieuw filmpje erop gezet: olifant neemt een bad. En heel wat foto's (2 blz). Terwijl ik deze foto's erop zet, zitten we te wachten op de boot naar Langkayan. Of we daar internet hebben... Wij zullen zien.

It was a Beautifull Day !!!!!

@ Maxim: nee, echt geen toekan. Kijk maar deze heeft 2 snavels. Hoe was je verjaardagsfeest!!!!!!!
@ Jaap: aardappels? Wat is dat? Wij zijn nu 3 x per dag rijst gewend.

Groetjes,
Jeroen en Nicole