Dag19: Tropisch Toetje

13 september 2014 - Sandakan, Maleisië

Dag 19: Tropisch Toetje

Ook vandaag zaten we om 07.00 uur in de boot terug naar Sandakan. Iets meer als een uur varen. In de jachthaven moesten we tot 10.00 uur wachten op de boot naar Langkayan Island. Onze bestemming voor de komende 3 dagen. Hier hadden we prima koffie en internet dus ons verslag van gisteren geüpload.

Dit keer gingen we met een snellere boot want binnen 20 minuten passeerde we Turtle Island waar we vanochtend waren. Nee, ons oppikken daar kon niet, andere maatschappij. Om 11.00 zetten we voet aan wal op dit eiland.

Geweldig. Het water is hier echt helder. Je zag de zeeschildpadden gewoon zwemmen. Even een biertje op ons terras en daarna de lunch. Nu hebben we in al die ressorts buffetten gehad. En de smaak was prima maar ze leken op elkaar. Maar, hier was het echt lekker. Dus dat gaat ook goed komen de aankomende dagen.

Na de lunch naar Dive Center. Informatie ivm duiken Jeroen en snorkelspullen. En zo lagen we tegen tweeën in het water. Ik ben geen held dus Jeroen moest bij mij blijven. We zwommen naar het restaurant in de hoop dat we een schildpad zouden zien. En dat is gelukt (zie filmpje). Heel veel mooi koraal en echt allerlei soorten vissen. Ook groot !!! Dus daar schrok ik weer van en weer een sloot zeewater in mijn mond. Maar, uiteindelijk won bij mij, de schoonheid van de onderwater wereld, het van de angst. Al met al hebben  zo'n 1,5 uur in het water gelegen en dat is toch gauw zo'n 75 minuten meer als de laatste keer dat ik gesnorkeld heb.

Bij ons chalet (zo noemen ze het hier) lekker in de schaduw gezeten. Daarna rondje eiland. Inderdaad, 20 minuten en je bent rond. Het enige wat je aan de horizon ziet is de kustwacht. Ook op dit eiland is politie ivm de grens (Filipijnen die illegaal Maleisie willen binnen komen). Bij het restaurant nog wat gedronken en verder lekker gerelaxt .

Ook hier komen de zeeschildpadden aan land. Je kan of het bordje Nesting of/en het bordje Turtle Release aan je deur hangen. Tot 00.00 komen ze je dan halen of wakker maken om de zeeschildpad te zien. Voor vanavond hebben we besloten deze niet op te hangen. Niet omdat we ze al gezien hebben, maar we zijn al de hele week vroeg op en slapen niet echt heel vast en nu effe niets. Hoewel we wel de wekker zetten daar Jeroen morgenochtend gaat duiken. Dat toetje is voor morgen.

@ Maxim, de vraag van gisteren kan ik beter nu stellen: hoe was je verjaardagsfeest?
@ Mona: ja, alles is hier gaaf !!!!

Groetjes,
Jeroen en Nicole

1. Gonnij:
    13 september 2014
    Oh wat leuk die olifantjes en wat eenleuke foto. Maxim heeft 1 kado van jullie al gehad dat was vet. Ik had foto'sgemaild ze ker niet gekregen. Oke geniet van de schilpadjes.
  2. Jaap:
    14 september 2014
    Jullie voelen je zeker net Gusteau! Wat een prachtige natuur. Yuna vindt de vissen foto's prachtig. Trouwens mooie video van die longtall boot in Gunung. Spectaculair gezicht!