Tokyo dag 7: ホームThuis en foto van de Knie

12 juni 2015 - Schiphol, Nederland

Tokyo dag 7: ホームThuis en foto van de Knie

Gisterenochtend op ons gemak de tassen gepakt. De diverse Souvenirs opgeborgen en met de Limo Bus voor ongeveer Euro 6 naar Haneda AirPort. Een half uurtje en we waren daar. We hadden de avond ervoor al ingecheckt. Koffers afgegeven en door de douane op zoek naar .... Ja het gaat weer over eten: Ontbijt / Lunch. Weer zo'n heerlijke Japanse Pannenkoek.

Deze vlucht zat niet vol en niet de A380 maar de 747-8. Ook groot. Wij zaten net achter Priority Class en derhalve hadden we veel beenruimte. De man naast ons ging ook ergens anders zitten. Prima vlucht naar Frankfurt. Op Frankfurt na ongeveer 3 kwartier bij de gate, wat een doolhof vanaf de gate. Op tijd naar Amsterdam waar we via kaagbaan om 21.50 weer voet aan de grond hadden. Heerlijk in ons eigen bed.

En vanochtend een druk programma. Jeroen moest eerst naar de tandarts, lekker gepland om 8.30 aansluitend de dokter die ons door verwees naar het Spaarne. Om 11.00 uur foto gemaakt van de knie (is een keer een andere foto dan eten maar deze mochten we nog niet meenemen). Geen fractuur dus overleg met de huisarts. Misschien vanmiddag en anders maandag uitslag. De huisarts had al gezegd: In Spaarne willen ze eerst een foto voordat ze een MRI doen. In ziekenhuis konden ze wel meteen melden dat er geen fractuur te zien is maar wat dan wel. Afwachten en waarschijnlijk MRI. Het is in iedergeval niet overduidelijk niet iets met zijn meniscus maar wat wel … ze weten het niet. Sterkere pijnstillers opgehaald bij de apotheek en afwachten dus.

Japan heeft ons verrast. Schoon en dat terwijl er nergens prullenbakken zijn. Bij navraag blijkt dat na de gif aanval in de metro van een aantal jaar geleden ze alle prullenbakken hebben verwijderd en iedereen neemt zijn vuil mee naar huis. Respect voor elkaar. Hoezo duwen bij de metro nee netjes in de rij wachten op je beurt. Het huigen is misschien raar maar toont respect naar elkaar. En de mondkapjes. Het staat raar maar ook hier blijkt dat het om je medemens gaat. Als je ziek bent draag je er een zodat niemand anders ziek wordt of je draagt er een omdat je niet ziek wilt worden want dat zou betekenen dat je niet kan werken. Zeer behulpzaam alleen de taal staat in de weg. In tegenstelling tot de verhalen op internet is VISA in opkomst maar de Dongel was een uitkomst. Zo konden we maps op halen zodat we wisten waar we waren maar ook af en toe onze vraag via een app laten vertalen. De metro werkt perfect maar is groot en ook de metro app is goed van pas gekomen.

Japan ziet ons zeker nog eens terug. Dit was alleen Tokyo maar de mensen, het eten en Tokyo op zich, maakt ons nieuwsgierig naar de rest van het land.

Dank voor het meelezen en alle reacties via de reisverslagen, Facebook en de mail.

さようなら

Sayōnara