Weekendje Candidasa: Zeevissen, snorkelen en relaxen

16 oktober 2016 - Candidasa, Indonesië

Gisteren geen verslag getikt daar dat in een paar zinnen is samen te vatten:
Om 10.00 uur vertrokken we uit Ubud.
Om 11.00 uur waren we in Candidasa.
Om 11.20 uur lagen we op ons bedje op het strand tussen de zee en het zwembad in.
0m 13.00 uur hadden de 2 excursies voor zondag geboekt.
Om 14.00 uur hadden we gelunched
En verder ..... Lezen, zwemmen, voetmassage, relaxed niets doen

Vandaag is het een ander verhaal. De wekker stond om 04.30 uur. Waar ben ik aan begonnen? Ik bedoel als ik niet opmerk dat je hier 's ochtends kan vissen op zee, zat ik nu (09.45 uur) niet op het strand bij te komen van de zeeziekte.....

In het donker bij laag tij de boot in met onze visser. De zee was niet rustig maar te vergelijken met een kleine achtbaan, vond ik tenminste. Langzaam werd het licht en zagen we een mooie zonsopgang. Eerste stop, hengels uit en na 10 min meldt de visser: Fish!!!. Meteen er na Jeroen: Fish!!! En ik? Ik riep ook maar Fish omdat het leek dat ik beet had. Dat klopte. Meteen een voorsprong op Jeroen: 2 aan de haak!!! Niet veel later dacht ik mijn hengel te voelen en jawel, voor hij het wist stond hij 3-1 achter. Noem het beginnersgeluk.

Even verder gevaren en de zee bleef schommelen maar met goede moed de hengels er in. Toen ging het voortvarend voor Jeroen. Kreeg een paar mooie aan zijn lijn. De vis mochten  we meenemen en dan zou het restaurant ze bereiden, maar dat deden we niet, te klein. De vangst was voor de visser.

Soms dacht ik: Yes, dit moet een grote zijn, maar nee, zat ik of vast in het koraal of aan Jeroen zijn lijn. Terwijl die aan de ander kant van de boot viste. Jeroen had het erg naar zijn zin. Ik ving er ook een maar, mijn geluk raakte op. Waarschijnlijk omdat de vissen ook niet tegen zeeziekte kunnen. Ik heb mijn hengel neer gelegd en geconcentreerd op een horizon. Jeroen nog even doorgevist en toen met een prima buit naar het hotel. En nu na het ontbijtje lekker op het strandje.

Om 13.00 uur kwam de zwager van Wajang aangelopen. De een regelt het, de ander voert uit. Boot in en op naar wat ze hier de Blue Lagoon noemen. Het water was heerlijk. We hadden koek bij ons en meteen lagen we tussen de vissen. Paar mooie vissen gezien. Ongeveer een uur gedobberd en genoten van de onderwater wereld.

Terug de boot in en op weg terug naar een paar kleine eilandjes voor de kust. Deze keer veel meer golven. Boot kwam af en toe omhoog! De waterdichte tas is inderdaad waterdicht. Bij deze stop was het dieper en minder goed zicht. We werden geroepen en ja wel een zeeschildpad. Mooi om te zien. Het snorkelen zelf had ik snel gezien. Sterke stroming en steeds water in mijn bril en moe. Dus de boot in. Jeroen ging nog met de andere door en kwam nog een Bluespotted Ray tegen. Te ver en te weinig zicht voor een goede foto.

Alleen in de boot was op zich ook leuk om te filmen. Ik zat op het eerste bankje en keek naar de vangst van de schipper die met zijn harpoen snorkelde. Mooie gekleurde vissen en 1 vrij grote vis. Die vissen leven nog en spartelen door de lucht. Aan de ene kant niet leuk, aan de andere kant, ze leven hier van de visserij. Maar goed, ze spartelen dus de boot door. Waardoor ik na 10 minuten achter in de boot zat. Een boot die meedeinde op de (hoge) golven en ik kreeg een deja vu met vanochtend. Dit keer zette de zeeziekte niet door.

Na het snorkelen alles uitgespoeld en lekker gedoucht. Net lekker gegeten. Oerang bang (althans zo spreek je het uit) is een heerlijk bijgerecht. En Gado Gado is ook een favoriet. Morgen naar de Home Stay!!!

Voor de geïnteresseerde: De foto's van gisteren en vandaag staan in 3 albums.

Groetjes,
Jeroen en Nicole